מתכוננים לצום יום כיפור לפי הרפואה הסינית

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

למה לא כדאי לשתות שתייה מוגזת בארוחה מפסקת, מה עושים עם כאבי ראש שמופיעים במהלך היום ומה הדבר הראשון שתכניסו לפה עם שבירת הצום? דווקא לסינים התשובות

88 שיתופים | 132 צפיות

יום כיפור מוקדש להתנקות פיזית ורוחנית מכל הפסולת שאספנו במהלך השנה. פסולת רוחנית כגון כעס, ביקורת, ייסורי מצפון, פגיעות ואגו, וכן פסולת פיזית כדוגמת העוגה המיותרת שהביאה איתה ייסורי מצפון או הפסטה שאכלתי מאוחר מדי בערב.

מטרת יום כיפור היא סליחה ומחילה. חמלה אמיתית, כזו שיש בה ויתור על כעסים וביקורת, על עצמי ועל הסביבה. כזו שמעניקה תחושת הקלה מהמשא הכבד שאנו מכבידים על עצמנו. כך נזכה להתחיל את השנה החדשה ברגל ימין, בשלווה, בנינוחות ועם נשימה מלאה.

כדי שנוכל להתמקד בניקיון רוחני, נעבור ניקוי גוף ושחרור מצרכיו ומהעיסוק סביב האוכל. את זה כמובן עדיף בדרך הכי נעימה שאפשר:

בימים שלפני הצום

* יש להוריד בהדרגה את הממכרים למיניהם, כמו קפה, תה, שוקו, קולה ומיצים, אלכוהול, שוקולד, ממתקים, סיגריות או כל דבר אחר שצורכים בקביעות. זאת כדי למנוע את תופעות הגמילה שיקשו את הצום כמו כאבי ראש ועצבנות. הורידו את הכמות בהדרגה עד לכוס אחת והימנעות ביום הצום.

* להרבות בנוזלים, עדיפות למים – כ-2 ליטר ביום (לא כולל משקאות המכילים קפאין). בני אדם יכולים לשרוד זמן רב ללא מזון ועיקר הקושי בצום הוא הצמא. הרוו את גופכם ומנעו התייבשות. הימנעו ממזון מתובל מידי/חריף/מלוח, הגורם לתחושת יובש וצמא.

ביום הצום

* לשתות כ-2 ליטר נוזלים במהלך היום ועד לצום.

* לחלק את הארוחות ל-3-4 ארוחות קטנות במהלך היום. גופינו מסוגל לאגור כמות מוגבלת של פחמימות והשאר הופך למאגרי שומן שאינם תורמים לתחושת שובע אלא לתוספת במשקל.

בארוחות כדאי לכלול

* פחמימות מלאות מורכבות כגון אורז מלא, פסטה מלאה, כוסמת, דוחן או גריסי פנינה.

* קטניות המסייעות לתחושת שובע על ידי איזון רמות הסוכר בדם ובשל תכולת הסיבים, הפחמימות והחלבון שבהם. אלה יכולים להיות שעועית, אזוקי ועדשים.

* שומנים בריאים: שמן זית, אבוקדו או טחינה. מאטים את ספיגת המזון ואת הפרשת האינסולין ובכך תורמים לתחושת שובע לאורך זמן.

* להימנע מהמלחת המזון עד כמה שאפשר, מחריף ומתיבול רב. אלה גורמים לתחושת צמא.

ארוחה מפסקת

* לאכול ארוחה בנפח רגיל. העמסה עוזרת בהעלאת המשקל, ברעב ובצמא מוגברים ולא בתחושת שובע.

* בארוחה כדאי לכלול פחמימות מורכבות מלאות, שומנים בריאים ומנת חלבון (דגים, עוף, הודו). אם ידועה רגישות בעיכול החלבון כגון הכבדה או גזים כדאי להחליף בטופו, סויה, קטניות.

* הימנעו ממזונות הגורמים לכם לצרבת או בעיות עיכול. כדאי להימנע מתיבול יתר, מחריף וממלח – אלה מייבשים ומצמיאים.

* השתייה המועדפת היא מים. מיצים ממותקים ומוגזים עשירים בגלוקוז שמעלה את רמות האינסולין גורם לנפילת הסוכר ולתחושת רעב חזקה.

במהלך הצום

* מומלץ לשהות במקום קריר מאוורר ומוצל, לטייל בהליכה איטית וללא מאמץ.

* שקט ושלווה יאפשרו התבוננות פנימה, חשבון נפש ושמירה על האנרגיות. לבוש נוח ואוורירי עשוי מבד טבעי ונושם כגון כותנה.

* נשימות: על פי הרפואה הסינית, כ-50% מהצ'י (אנרגיה) שלנו מגיע מהנשימה, שבנוסף גם מרגיעה וממרכזת. פנקו את עצמכם ב-5-10 נשימות סרעפתיות מלאות ונשיפות קולניות. אלה גם יעזרו לתחושת הרעב, כאבי בטן, כאבי ראש או אי שקט במידה ומופיעים.

שבירת הצום

* בתחילה חשוב להזין את הגוף בנוזלים כמו תה ירוק או מים חמים עם או בלי עלים, ובאנרגיה זמינה בצורת עוגה, ביסקוויט, קרקר או פרוסת לחם עם מעט ממרח.

* לאחר כחצי שעה רצוי לאכול ארוחה קלה: ביצה, סלט, יוגורט, טחינה, לחם, מרק ירקות או אורז מלא. יש להימנע ממזונות עתירי שומן, מטוגנים או כבדים.

* חשוב לזכור שהארוחה הזו קלה ולא באה להשלים את מה שלא אכלנו במהלך הצום.

 

מיכל יוסף היא מטפלת בתזונה טבעית וסינית, דיקור ורפלקסולוגיה.