קטנה אבל גדולה: איך לעצב דירות קטנות? כל הטריקים

התפכחנו מהפנטזיה. דירות קטנות זה החיים, ליטרלי | עיצוב: רוית כהן, סטיילינג: מירית פיש, צילום: אורית ארנון
התפכחנו מהפנטזיה. דירות קטנות זה החיים, ליטרלי | עיצוב: רוית כהן, סטיילינג: מירית פיש, צילום: אורית ארנון

הדירות שלנו הולכות וקטנות אבל מעצבת הפנים ברברה ברזין מסבירה שזה ממש לא נורא, ואפילו להפך. איך תהפכו את הדירה צנועת המימדים שלכן לגדולה מהחיים? הנה כמה טריקים מעולים

88 שיתופים | 132 צפיות

ישראל מצטופפת, האוכלוסייה גדלה בקצב מסחרר. על פי ההערכות יחיו כאן מעל ל-15 מיליון תושבים עוד פחות משני עשורים, והסיטואציה הכמעט בלתי אפשרית שנוצרה כאן בעשורים האחרונים גורמת לרבים להפסיק לפנטז על דירות גדולות ומרווחות, לנחות על קרקע המציאות ולהסתפק בדירת 2 או 3 חדרים. כן, גם כשמדובר במשפחה עם שניים או שלושה ילדים. הבשורות הטובות הן שאם מתכננים את הקטנטנות האלה בצורה המיטבית – אפשר לייצר גם בהן סביבת מגורים יעילה וחווייתית.

>> בלי משכנתה: איך להפוך דירה שכורה לבית חלומות בכלום כסף?

סביבת מגורים יעילה וחווייתית. דירות קטנות | עיצוב: עדי ברגמן אראל, צילום: איתי בנית
סביבת מגורים יעילה וחווייתית. דירות קטנות | עיצוב: עדי ברגמן אראל, צילום: איתי בנית

נפתח בסקופ: דירות קטנות הן לא אתגר, הן ברכה. נכון, לדירות רחבות ידיים ולבתים גדולים יש לא מעט יתרונות, אבל באותה נשימה הם גם מעצימים את הניכור בין בני המשפחה ומובילים לסיטואציה שבה כל אחד חי בבועה משלו. התקשורת הבין-אישית מתרופפת והפער החברתי, המשפחתי והתרבותי רק הולך וגדל.

>> 3 טריקים שיעזרו לכן להמנע מבלגן בכניסה לבית

מעבר לעובדה שגודלן הפיזי של הדירות הקטנות יוצר בדיוק את הפעולה ההפוכה (וטוב שכך), בואו נודה באמת: כשיש מקום מתחילה גם אגירה מיותרת. במקום לקנות מוצר אחד אנחנו קונים חמישה, כאילו עוד שניה פורצת מלחמת עולם. הדירות הקטנות, שלמרביתנו יראו מאתגרות מבחינת המטראז', מציבות בפנינו עובדה מוגמרת ומצריכות מאיתנו לרכוש במידה, כי רק כך הן יישארו מסודרות ומאורגנות.

פרט לשינויים המבורכים בהרגלי הצריכה, הגודל מהווה פקטור חשוב באספקט התכנוני. הוא מצריך מאיתנו להפגין יצירתיות ולחשוב מחוץ לקופסה, וזו גם אחת הסיבות שבזכותה דווקא הדירות הקטנטנות הללו זוכות לכזאת תהודה. אם עושים את זה נכון – הן מכניסות בקלות את אלה הגדולות לכיס הקטן.

גם חברות העיצוב והמותגים הבינלאומיים לא נותרים אדישים לדרישה ההולכת וגוברת לפתרונות מותאמים עבור דירות מאותגרות מטראז'. השוק מוצף בפטנטים מודולריים עבור חללים שדורשים ורסטיליות מרבית, כמו דלפקי אוכל נשלפים מרהיט המטבח, מיטות מתקפלות סמויות במישור הקיר ומערכות ישיבה שכוללות תאי אחסון נסתרים.

חללים מאווררים ורהיטים דו-כיווניים

אז איך מתחילים? קודם כל מגדירים מהם העוגנים, ומשם יוצאים לתכנון יצירתי ופרטני. אני ממליצה בחום לשמור על חללים כמה שיותר מאווררים ופתוחים ולאחד בין פונקציות, ולא רק הטריוויאליות שבהן כמו open space המקשר בין פינת האוכל למטבח. זאת הזדמנות מצוינת לפתוח את הראש ולחבר בין חדר השינה לחדר הרחצה. כן כן, ממש כך. במקום קיר בלוקים או גבס מאסיבי – אפשר להשתמש במחיצת זכוכית דקיקה שתתפוס הרבה פחות מקום ותייצר תחושה של מרחב.

פטנטים מודולריים. דירות קטנות | עיצוב: הדס שדות בראון, צילום: גדעון לוין, סטודיו 181 מעלות
פטנטים מודולריים. דירות קטנות | עיצוב: הדס שדות בראון, צילום: גדעון לוין, סטודיו 181 מעלות

מטבח גדול הוא לא רעיון נהדר בכלל. מה שבאמת נדרש הוא מטבח מדויק

 

ואם בקירות בנויים מסורתיים עסקינן, דעי שבסצנת העיצוב הבינלאומית הקירות הללו הפכו בשנים האחרונות לפאסה. אם כמוני, גם את דוגלת בתכנון יעיל וחכם, כדאי שתשקלי פתרונות אפקטיביים יותר כמו רהיטים דו כיווניים – שמייצרים את החציצה הנדרשת ובד בבד מספקים שפע של מקומות אחסון, וגם ונראים נהדר. מחיצות קלות גם הן אפשרות נהדרת, בטח אם את רוצה לייצר דירה חווייתית ושונה. קיר ביופילי עתיר צמחיה יעשה את העבודה, כך גם קיר חרוזים, מחיצות משרביה (סבכה) או אריג איכותי מתוח. הודות להם החללים אינם נחתכים בצורה חדה וניתן להגדיר בצורה המיטבית את ההיררכיה בין הפונקציות ואת מידת האינטימיות הרצויה.

>> כך הפכה דירת מחיר למשתכן לדירה מעוצבת מהחלומות

עוד מגמה שהולכת ומתחזקת היא ייצור של רהיטים קטנים. רבים חושבים שרהיטים קטנים היא בגדר פשרה ושהם אינם נוחים, אבל ההפך הוא הנכון: ספת LOVE SEAT (באורך 1.2 מ') היא נפלאה, וכך גם כורסאות ברוחב של 60 ס"מ. באמת שאין צורך ביותר.

מחיצות קלות הן אפשרות מצוינת. דירות קטנות | עיצוב: נעה בר וטל מידן, סטודיו דירתי לי, צילום: סיגל סבן
מחיצות קלות הן אפשרות מצוינת. דירות קטנות | עיצוב: נעה בר וטל מידן, סטודיו דירתי לי, צילום: סיגל סבן

פרט למידות חשובים החומרים שיכולים לסייע ביצירת תחושה פתוחה ואוורירית. המלצה חמה היא לעבוד עם חומרים שקופים וקלים, למשל זכוכית ופליז. בנוסף, אלמנטים אנכיים מייצרים אשליה של גובה וכפועל יוצא גם של מרחב. תחושת המרחב הגדול תישמר אם נשכיל לשמור על מעברים מרווחים בין הפונקציות.

בחירה מדויקת של צבעים ומרקמים גם היא חשובה, אך בניגוד לדעה הרווחת גם בחללים קטנים ממש לא צריך לחשוש מהם, פשוט לעבוד במינונים הנכונים. דרך נפלאה נוספת לייצר תחושה של מרחב היא לעבוד עם מראות שמכפילות את החלל, מכניסות את החוץ פנימה ומייצרות רפלקציה של אור.

אחרון חביב הוא המטבח; אולי העוגן החשוב ביותר בבית הישראלי. אז גם כאן תרשי לי לנפץ את האשליה: מטבח גדול הוא לא רעיון נהדר בכלל. אם זכית בפרטנר בשלן או שאת בשלנית בעצמך, את וודאי יודעת שמה שבאמת נדרש הוא מטבח מדויק. הגודל במקרה הזה ממש לא קובע, מה שכן קובע הוא המשולש הקדוש: אופן המיקום והמרחקים בין המקרר, הכיור והכיריים.

מטבח קומפקטי ויעיל. דירות קטנות | עיצוב: מעין רהב, צילום: אביב קורט
מטבח קומפקטי ויעיל. דירות קטנות | עיצוב: מעין רהב, צילום: אביב קורט

>> 3 הטעויות הכי נפוצות שאנשים עושים לפני שיפוץ

נתחיל מהמקרר: במידה ואתם לא נמנים עם אגרני הסירים, מקרר ברוחב 60 ס"מ לגמרי יספיק. מיד אחריו חשוב לתכנן משטח הנחה באורך של לא פחות מ-30 ס"מ אבל לא יותר מ-90 ס"מ. זהו המקום עליו מניחים את השניצלים הקפואים רגע אחרי שיצאו מהפריזר ואת קרטון החלב כשמכינים קורנפלקס או קפה. מיד אחריו מוקצה מקום של כבוד לכיור, וזה המקום לזכור שכיור גדול הוא מתכון לאגירת כלים מלוכלכים, לכן כיור במידה של 40/60 ס"מ לחלוטין יספיק. ואל דאגה, נכנס לתוכו גם סיר גדול.

הבא בתור הוא משטח העבודה, וגם במקרה שלו ממש לא צריך להפריז: 80 ס"מ אורך יעשו את העבודה. הכיריים הם הבאים בתור ודווקא כאן, אם אתם חובבים בישול מושבעים שאוהבים ללהטט בין מספר סירים במקביל, אני ממליצה בחום לרכוש כיריים גדולים מהסטנדרט – ברוחב של 70-75 ס"מ.

אחרון חביב הוא משטח הנחה נוסף עבור צלחת השניצלים רגע אחרי שיצאו מטיגון ועבור המצקת למרק שמתבשל במקביל. אם סוכמים את המספרים מסתבר שלא צריך יותר מ-3.2 מטר רץ למטבח. נכון, ענק הוא לא, אבל הוא בהחלט קומפקטי ויעיל.

ברברה ברזין היא מעצבת פנים ובעלת בית ספר ללימודי עיצוב פנים