רגישויות למזון אצל ילדים

מה עושים כשהילד אלרגי למוצרי חלב או לגלוטן?

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

איתי בן השש סובל מאלרגיה חמורה לדגים מאז שנולד. במשפחתו לא אוכלים ואפילו לא מכניסים הביתה מזון הקשור לדגים. אולם בכך לא מסתיים העניין. עליו להישמר מפני הדגים לא רק בביתו, ששם קל יחסית לשלוט בסוגי המזון שמהם הוא ניזון, אלא בכל מקום שאליו הוא מגיע.

אם בשולחן לידינו במסעדה מישהו הזמין מנת דג, איתי יכול להתחיל כולו 'לפרוח' בגוף, לסבול מקשיי נשימה, להתנפח וכדומה

"במסעדה למשל, יש קושי גדול לדעת ממה מורכבת כל מנה, מה גם שהעובדה שאנחנו לא אוכלים דגים אינה מספיקה", משתפת אמו תמר. "אם בשולחן לידינו מישהו הזמין מנת דג, איתי יכול להתחיל כולו 'לפרוח' בגוף, לסבול מקשיי נשימה, להתנפח וכדומה. רק מהקִרבה לדג ומהריח שלו, הוא מפתח אלרגיה חריפה. ילד בכיתה שלו יכול להביא לארוחת עשר כריך עם טונה או סלמון, והילד שלי יסבול כל היום וירגיש רע".

בין אלרגיה לרגישות

שכיחות האלרגיה למזון אצל תינוקות וילדים היא כשלושה עד שמונה אחוזים, ואילו אצל מבוגרים כאחוז אחד עד שניים מכלל האוכלוסייה. אך על הקו שבין אלרגיה חריפה לרגישות קלה לסוג מזון מסוים ישנן לא מעט תחנות בדרך. קיימות רגישויות נפוצות אצל ילדים שיכולות לגרום להם לתופעות לוואי קלות, לעומת רגישויות אחרות הבאות וחולפות אחרי תקופת מה. ישנן רגישויות למזון הנובעות מלחץ נפשי, וכאלו הגורמות להפרעה ממשית בתפקוד היומיומי.

המזונות האלרגנים העיקריים בשנה הראשונה לחיים אצל תינוקות הם חלב, ביצה, שומשום, אגוזים ובוטנים, ולעיתים גם בננות. ישנם מזונות אלרגניים נוספים כמו פירות ים, סויה וחיטה. האבחנה הברורה של הגורם האלרגני, שאינו בהכרח מזון מסוים – לעיתים זה יכול להיות גם בד מסוג מסוים, שמיכת פוך או עץ שגדל בסביבה – לא תמיד פשוטה וחד-משמעית. רגישות למזון נתפסת אצל רובנו כבעלת תופעות כמו אלרגיה, פריחה, כאבי בטן וכאבי ראש, כלומר, סימפטומים שניתן בקלות לחוש, אולם רגישות זו לא תמיד כה ברורה ומובהקת.

ישנן רגישויות שאיתן אנשים או ילדים חיים במשך שנים רבות אפילו בלי להיות מודעים להן. תגובות כמו עצירות, חוסר יכולת לרדת במשקל, בעיות עיכול, גיהוקים, שיהוקים מרובים ועוד, יכולות להיות חלק מהסימנים לרגישויות הסמויות.



אלרגיה היא למעשה רגישות למזון. אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS

אלרגיה היא למעשה רגישות למזון. אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS

מהו ההבדל בין אלרגיה לבין רגישות למזון?
ד"ר יעל לוי, סגנית המכון לאימונולוגיה ואלרגיה ע"ש קיפר במרכז "שניידר" לרפואת ילדים, מסבירה כי "אלרגיה ורגישות יתר זה למעשה אותו מונח, כשבאלרגיה למזון הכוונה לתגובת רגישות יתר למזון דרך מערכת החיסון בגוף. אלרגיה למזון מתפתחת כשהתינוק אוכל את המזון האלרגני, ומערכת החיסון שלו מגיבה באופן שונה לחלבוני המזון על ידי יצירת נוגדני IGE הגורמים לתגובה האלרגית החריפה, או דרך יצירת חומרים נוספים.

"התגובות האלרגיות למזון הן מיידיות, מתרחשות תוך מספר דקות מזמן האכילה ומתבטאות בהקאה, כאבי בטן, גרד, פריחה, התנפחות ואף קשיי נשימה או ירידת לחץ דם. אצל תינוקות רכים ישנן גם תגובות המתבטאות בהקאות בלבד או ביציאות עם דם, שלשול כרוני וחוסר עלייה במשקל, בעיקר בתגובה לחלבוני חלב או סויה", מציינת ד"ר לוי.

"אלרגיה היא למעשה רגישות למזון, ולעומתה קיימת אי סבילות למזון – מה שאנו מכנים לא פעם 'רגישות'. אלו הם שני מושגים השונים בתכלית זה מזה", סבורה מנגד טל קבסה, מייסדת ומנכ"לית mamay – מרכז פרטי לרפואת ילדים משולבת ומרצה בכירה לרפלקסולוגיה. "רגישות או אלרגיה הן תגובות כלל-מערכתיות המערבות את מערכת החיסון, מערכת העיכול, מערכת הנשימה והעור, ואף יכולות לערב את מערכת העצבים כולה", מדגישה קבסה.

"לעומתה, אי סבילות היא לא בעיה מערכתית המערבת את מערכת החיסון או מערכת העצבים. כתוצאה, מה שמבדיל בין שתי התופעות הוא עוצמת התגובה. יחד עם זאת, אי סבילות היא תופעה המעוררת אי נוחות גדולה והשפעותיה עלולות לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים. אחוז ניכר מהאוכלוסייה סובל מאי סבילות למזון ואינו מקשר בין הסימפטומים שמהם הוא סובל, כמו כאבי ראש, מיגרנות, דופק מואץ, בעיות עור, בעיות נשימה ואסתמה, לבין המזון שאותו הוא צורך".



בין התגובות לאלרגיה קיימת התנפחות ואף קשיי נשימה או ירידת לחץ דם<br /> אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/633/52633/2.jpg?1228344469" />                             </p>
<div>בין התגובות לאלרגיה קיימת התנפחות ואף קשיי נשימה או ירידת לחץ דם<br /> אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank</div>
</p></div>
<h2>2 סוגים של תגובה אלרגית</h2>
<p><strong>אורלי פיינה</strong>, המנהלת המדעית ודיאטנית קלינית של מעבדות "מטרנה", מציינת כי לתינוקות בתחילת חייהם יש חוסר בשלות של המערכות, אך רובם מתגברים על האלרגיה או מפתחים סבילות. חלבון החלב (לא לקטוז, שהוא סוכר החלב ואליו יש אי סבילות), ביצים, בוטנים, אגוזים, סויה, דגים, חיטה ושומשום מהווים כ-90 אחוזים מכלל התופעות האלרגיות בתינוקות ובילדים, כשרוב האלרגיות ל<a href=חלב פרה, ביצים, סויה וחיטה (לא צליאק) חולפות עד גיל שלוש. האלרגיה לחלב פרה היא השכיחה ביותר אצל תינוקות.

תגובות כמו עצירות, חוסר יכולת לרדת במשקל, בעיות עיכול, גיהוקים, שיהוקים מרובים ועוד, יכולות להיות חלק מהסימנים לרגישויות סמויות

"תגובה אלרגית היא תגובה חיסונית שהגורם לה הוא הפעלת נוגדנים המיוצרים בגוף כנגד חומר שהוכנס לגוף על ידי מערכת החיסון", מפרטת פיינה. "קיימים סוגים שונים של נוגדנים, ובהתאם להם סוג התגובה. ישנן שתי תתי-קטגוריות מוכרות כיום לתגובה אלרגית: האחת, IgE Mediated – תגובה שמופיעה מהר, תוך דקות עד שעות ספורות, המתווכת על ידי נוגדני IgE.

הסימפטומים יכולים להיות עוריים כמו פריחה, או במקרים חמורים התנפחות של הפנים והשפתיים. לעיתים יהיו תופעות של מערכת העיכול כמו הקאות, שלשולים, התייבשות או סימנים נשימתיים. תגובה חמורה של אלרגיה יכולה להופיע כהתכווצות חמורה של דרכי הנשימה, סימני הלם כולל ירידה בלחץ דם ובמקרים חמורים אף מוות".

"הקבוצה הנוספת היא Non IgE Mediated", ממשיכה פיינה. "זוהי קבוצה שקשה יותר להגדירה, המתווכת על ידי לימפוציטים מסוג T. התגובה מאוחרת ומופיעה אחרי מספר ימים מרגע צריכת המזון החשוד לראשונה. רוב התופעות הן של מערכת העיכול כגון: שלשולים, עצירות, הקאות, מה שיכול להוביל, אם האלרגיה לא מאובחנת, לכשל בגדילה ולעיתים זהו הסימן הראשון לגילוי האלרגיה".



אם בשולחן לידינו מישהו הזמין מנת דג, איתי יכול להתחיל כולו 'לפרוח' בגוף<br />אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/634/52634/3.jpg?1228344639" />                             </p>
<div>אם בשולחן לידינו מישהו הזמין מנת דג, איתי יכול להתחיל כולו 'לפרוח' בגוף<br />אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS</div>
</p></div>
<h2>איך מאבחנים רגישות למזון? </h2>
<p>טל קבסה מציגה שתי שיטות מרכזיות לאבחון רגישות למזון אצל ילדים: </p>
<p><strong>דיאטת האלימינציה</strong>: דרך האבחון הראשונית כדי לבדוק האם מדובר ברגישות אצל הילד היא דיאטת אלימינציה. לפי שיטה זו מוציאים מהתפריט היומי של הילד את הגורמים החשודים כמעוררי אלרגיה למשך מספר ימים, ובאותה עת מקפידים לבחון האם ישנם שינויים בהתנהגות, בשינה, במצב הרוח, בצינון, בשיעול, או בכל סימפטום אחר בגוף. לאחר מספר ימים מחזירים את אותו גורם לתזונה ושוב עוקבים אחר השינויים. </p>
<p><strong>מערכתB.E.S.T</strong> : שיטה אלטרנטיבית נוספת לאבחון הנעשית באמצעות מערכת ממוחשבת. זוהי מערכת הסורקת את כל מערכות ואיברי הגוף בצורה בלתי חודרנית, ומאפשרת לבדוק בעזרתה תינוקות וילדים. הבדיקה נעשית באצבעות הידיים והרגליים ונחשבת כבעלת דיוק גבוה. לאחר סריקת האיברים והמערכות בגוף, המערכת הממוחשבת מזהה את הסיבות לחוסר התפקוד וממליצה על דרכי טיפול לאיזון. </p>
<p>כאשר מדובר ברגישויות ואלרגיות למזון, חשוב לזהות את גורמי המזון המעוררים אלרגיה בטרם חשיפתם, דבר המתאפשר בצורה יעילה ובטוחה ביותר באמצעות המערכת. כמו כן ניתן לבדוק מזונות בטוחים לשימוש, ועל ידי כך להשלים את החוסרים התזונתיים הנגרמים כתוצאה מהימנעות מהמזונות האלרגניים. בנוסף, דרך המערכת ניתן לזהות רגישויות ואלרגיות לדברים שונים שאליהם אנו נחשפים בחיי היומיום, כמו: בדים ואריגים, חומרי הדברה, פולן ופריחות, תרופות פרמצבטיות, אנטיביוטיקה וכדומה. </p>
<p><strong><em>בחלק השני של הכתבה: על סוגי רגישות למזון אצל ילדים, ובהם רגישות ל<a href=לקטוז, רגישות לגלוטן, רגישות לביצים, רגישות לבוטנים ולאגוזים ורגישות למגע ולמרקם»

בחלק השלישי של הכתבה: איך נעזור לילדים לקבל את העובדה שיש להם רגישות למזון מסוים ואסור להם לאכול את מה שהחברים שלהם אוכלים?»

 

מתוך: מגזין הורים וילדים

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה

הכתבות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter ובפייסבוק