מה הקשר בין מה שאת אוכלת למה שאת לובשת? זה נקרא צמבו"ז

כמו שצריך. אישה אוכלת בכיף שלה | צילום: Shutterstock
כמו שצריך. אישה אוכלת בכיף שלה | צילום: Shutterstock

הידעת שישראלי ממוצע משליך לפח כרבע מהמזון שקנה? משפחה ממוצעת זורקת כ-10,000 שקלים בשנה - והמחיר הסביבתי? אדיר. איך מפסיקות עם הבזבוז ההיסטרי וכיצד זה קשור לבחירות האופנתיות שלנו? זה הזמן לדבר על צמבו"ז

88 שיתופים | 132 צפיות

את עומדת מול מדף הירקות בסופר – איזו עגבנייה תבחרי? את היפה והמושלמת שמנצנצת על המדף, או את זו הקטנה מדי, עם העלה המקומט? ברור שאת היפה, נכון? לפחות מרביתנו נעדיף אותה, כי זה האינסטינקט שלנו.

>> פעם אחת ולתמיד: למה רוב הדיאטות נכשלות?

פתחי את המקרר ואת הארון זה לצד זה. שניהם מספרים את אותו הסיפור – מה שאהבנו, מה שקנינו בהתלהבות, מה ששכחנו מאחור. כמו שהסטייליסטיות הכי טובות יודעות לשלב פריטים ישנים עם חדשים, כך גם במטבח – האמניות האמיתיות יודעות להפוך שאריות למנה חדשה ומפתיעה. אבל במזון, כמו באופנה, אנחנו מושפעות מ"מושלם" וממודל יופי אחיד עד כדי לא מציאותי. זה מוטבע כל כך חזק, שבבחירה מודעת נעדיף כמעט תמיד את העגבנייה היפה והמנצנצת. אותו הדבר לגבי האריזה הקצת מקומטת, או זו עם תאריך התפוגה הקרוב לסיום. גם בבגדים – כמה פעמים מצאנו את עצמנו דוחות חולצה אהובה כי היא לא "טרנדית" יותר, למרות שהיא במצב מצוין?

אם יש משהו שמניע אותנו בצריכה – זו אסתטיקה. במזון, כמו באופנה, יש מודל יופי בלתי נראה אך נוכח מאוד. אנחנו נמשכות לפרי הכי מושלם, לחולצה הכי נקייה מקפלים, למשהו שנראה חדש, מבריק, "כמו שצריך". ויש עוד עניין: גם במזון וגם באופנה, מה שנראה לנו זול – לא באמת זול. המזון שלנו עובר מסלול ארוך עד שהוא מגיע לצלחת – גידול, שימוש במשאבי טבע, אנרגיה, הובלה, אחסון, שיווק. וכשאנחנו משליכות עגבנייה לפח רק כי היא טיפה רכה מדי, אנחנו לא זורקות רק את העגבנייה – אנחנו משליכות את כל המסלול שעברה עד אלינו.

מחיר סוף עונה ליוגורט | צילום: יח"צ
מחיר סוף עונה ליוגורט | צילום: יח"צ

כמו באופנה, גם במזון: זול הוא לא באמת זול

הידעת שישראלי ממוצע משליך לפח כרבע מהמזון שקנה? זה כמו לקנות ארבע שקיות בסופר ולזרוק אחת מהן ישר לפח. במונחים כספיים, משפחה ממוצעת זורקת כ-10,000 שקלים בשנה – חופשה שלמה שנעלמת בפח. והמחיר הסביבתי? אדיר: יערות שנכרתים, גזי חממה שנפלטים, מים שמתבזבזים – הכל כדי לייצר מזון שבסופו של דבר לא נאכל. אותו דבר קורה באופנה: חולצה שנראית לנו "זולה" לא באמת עלתה 9.90 – מישהו שילם עליה. אולי זו הסביבה שנפגעה, אולי אלו תנאי העבודה של מי שיצר אותה, אולי זה המחיר הסמוי של עודפי בגדים שנערמים בהטמנות ענק ומזהמים את כדור הארץ.

ועכשיו, דמייני את הסצנה הבאה: יוגורט עומד במקרר, רגע לפני חצות של תאריך "עדיף להשתמש לפני". הוא טעים, מריח מצוין, והמרקם שלו מושלם. אבל ברגע שמחוגי השעון מכים חצות – קסם! היוגורט ה"טוב" הופך ל"מסוכן" בעינינו. למרות שחשוב להבין: "עדיף להשתמש לפני" אינו זהה ל"פג תוקף" או "אסור לשימוש אחרי". זהו תאריך שהיצרן מציין שעד אליו המוצר נמצא באיכותו האופטימלית. אנחנו מחפשות את השלמות, אבל שכחנו לקרוא את ההוראות נכון. אותו דבר תקף גם לחצאית המושלמת שלבשת בגאווה כל העונה. ברגע שהמגזינים מכריזים על טרנד חדש, היא הופכת "פסה", למרות שלא איבדה דבר מאיכותה. זה בדיוק "אפקט סינדרלה" – הרגע הקסום שבו דברים הופכים בעינינו מראויים ללא-קבילים, מבלי שהשתנו כלל.

מה הקשר בין מה שאת אוכלת למה שאת לובשת? | צילום: יח"צ
מה הקשר בין מה שאת אוכלת למה שאת לובשת? | צילום: יח"צ

המזון הסמוי מן העין

כששאלתי אנשים על המודעות הסביבתית שלהם, כמעט כולם הכריזו על עצמם כאנשים מאוד סביבתיים ומודעים. אבל בפועל, כשבוחנים את ההתנהגות היומיומית שלנו, מתגלה פער עצום בין מה שאנחנו חושבים ובין מה שאנחנו עושים. זה כמו הנראה והבלתי נראה – העגבנייה המושלמת שקנינו נראית לעין, אבל 30% מהעגבניות שגודלו בשדה ונפסלו בגלל צורתן או גודלן, נשארות בלתי נראות. המודעות שלנו סלקטיבית, היא מתעוררת רק כשמשהו עומד מול העיניים – אבל לא כשהוא נסתר. זה נכון לגבי כל מי שבדקנו ועקבנו אחרי הרגלי הקניה, הבישול, האחסון וההשלכה שלהם במשך שבוע. אז מה עושות?

חמש דרכים פשוטות ליישם "צמבוז" – צמצום בזבוז מזון:

1. זה וינטג': אמצי את המזון "המבוגר" שבמקרר
נכון שווינטג' הפך לטרנד? אז אמצי גם את ה"פרי המבוגר" במקרר. בננה עם כתמים חומים אינה פגומה, היא מושלמת לבננה-ברד או לעוגה.

2. תכנני "קולקציות" ולא "פריטים"
כשאנחנו קונות בגדים חדשים, אנחנו חושבות איך הם ישתלבו עם מה שכבר יש בארון. קני מזון באותה צורה וחשבי – מה ישתלב עם מה שכבר יש במקרר?

3. לקנות ב"תמחור דינמי" זה סקסי
תמחור דינמי במזון דומה לסיילים באופנה – מוצרים קרובים לתפוגה במחיר מוזל הם ההזדמנות האמיתית.

4. צרי "קפסולה קולינרית"
כמו קפסולת לבוש של פריטים בסיסיים המשתלבים זה עם זה, צרי במקרר בסיס של מוצרים שתמיד עובדים יחד – זה יצמצם רכישות ספונטניות שנשכחות.

5. עשי "סטיילינג מחדש"
אפשר לחדש מזון "עייף". נניח, הגזר לא קשיח מספיק? הוא מושלם למרק. הלחם יבש? תוכלי להכין ממנו קרוטונים מעולים.

הבחירות שלך במקרר ובארון עושות יותר מלעצב את הלוק או את הארוחה הבאה – הן מעצבות את העולם שלנו. אז בפעם הבאה שאת עומדת מול מדף הירקות, שאלי את עצמך: האם העגבנייה הזו באמת פחות "אופנתית"? כי בסופו של יום, "צמבוז" הוא הטרנד האמיתי שלעולם לא יצא מהאופנה. והבזבוז? הוא הדבר הכי לא אופנתי שיש.

ד"ר מיכל ביטרמן | צילום: באדיבות המצולמת
ד"ר מיכל ביטרמן | צילום: באדיבות המצולמת

ד"ר מיכל ביטרמן היא מנכ"לית וממייסדי The Natural Step ישראל, ומובילת נושא הצמבוז ושבוע הצמבוז בישראל