כיצד משפיעים סטרס וחרדה על עור הפנים שלנו?

סטרס. משפיע על העור, השיער והציפורניים | צילום: Shutterstock
סטרס. משפיע על העור, השיער והציפורניים | צילום: Shutterstock

הלחץ שכולנו חווים בימים אלה משפיע גם על העור, השיער והציפורניים. אז מה עושים? הנה כמה המלצות למזעור הנזקים

88 שיתופים | 132 צפיות

אין ספק שימים אלו אינם פשוטים ותחושת חוסר הוודאות נוגעת בכולנו. אנשים רבים חווים מצב של חרדה וסטרס ואלה ישפיעו לנו על השגרה וכמו גם על עור הפנים. הקשר בין המצב הנפשי והעור מתרחש ברמות שונות. קצות העצבים מחוברים במקרים רבים לעור, כך שהתקף חרדה המשפיע על מערכת העצבים יכול בהחלט לתקוף את מערכת העיכול (שלשול, כאבי בטן וכו') וכן את העור, דבר שיביא לגרד, אודם ושלפוחיות.

>> 9 סימנים לכך שאת בסטרס מתמשך

נשירת שיער, ציפורניים שבורות, אקנה, פסוריאזיס – האם אנחנו מדמיינים את העובדה שכל אלו מתפרצים על רקע של סטרס וחרדה? אז זהו שלא. המדע כבר מכיר בעובדה שהסטרס הממושך משנה את המערך ההורמונלי שלנו ואפשר ממש לראות בבדיקות דם שאנחנו עוברים תקופה של סטרס ממושך.

מחקרים קליניים מוכיחים שהמוח האנושי והעור קשורים ביניהם. בעיות עור כגון אקזמה, פסוריאזיס, אלופציה (נשירת שיער עד כדי התקרחות), רוזציאה ועוד מחריפות ומתפרצות על רקע מצב נפשי.

תופעות של נשירת שיער, סוכרת ולחץ דם גבוה, ואפילו סרטן ומחלות לב, כולן קשורות למתח נפשי וסטרס מתמשך, וכן, גם העור, השיער והציפורניים נפגעים. 

מה נוכל לעשות היום כדי להיראות ולהרגיש במיטבנו גם אחרי שכל זה יסתיים? קבלו טיפים לשמירה על העור, השיער והציפורניים בתקופה זאת:

עור

כלל ראשון – לא לטיפול אגרסיבי. חשוב להשאיר את העור לא מגורה ולחזק את המערכת החיסונית של העור.

כך תוכלי לטפל בעור הפנים במספר קטגוריות:

  1. ניקוי העור: ניקוי העור בעזרת תכשיר ניקוי עדין, ניתן להשתמש גם בשילוב של תחליב פנים ומי פנים עדינים, פעם ביום בערב, כדי למנוע ייבוש יתר. 
  2. לחות: אנו רוצים לאזן את רמת לחות העור, ולכן חשוב להקפיד שקרם הלחות היומי יהיה מותאם לרמת שומניות העור. נטול שומן במקרה של עור שומני ועשיר יותר במקרה של עור מיובש.
  3. אנטי אוקסידנטים: לשלב נוגדי חמצון גם בקרם הלחות וגם להוסיף מסכה טיפולית עשירה באנטי אוקסידנטים פעמיים בשבוע. רכיבים שכדאי לחפש: ויטמין סי מסיס שומן (אסטר סי), ויטמין אי, רזברטרול, תמצית ירוקה עשירה בכלורופיל (המורכבת מעשב חיטה, תרד, פטרוזיליה ולמון גראס).
  4. מסכה טיפולית: דווקא בתקופות של סטרס יש חשיבות מוגברת להעשיר את שגרת הטיפול היומית במסכה טיפולית השומרת על רמת לחות גבוה של העור ועשירה באנטיאוקסידנטים. מומלץ לשלב פעמיים בשבוע.
  5. מקדם הגנה: כל יציאה לשמש, גם אם נמצאים במרפסת, גג הבית או בחצר ביתית מוצלת, מחייבת שימוש במקדם הגנה. קרני ה-UV מזיקות לבריאותנו אך גם למראה פנינו.

העור מגיב לסטרס על פי הנטייה הגנטית שלו, ולכן אם הנטייה הגנטית היא אקנה או פיגמנטציה, יתכן ונראה החמרה במצב או התפרצות מחודשת.

פסוריאזיס, רוזיצאה וסבוריאה: אם קיימת התפרצות קלה להתחיל לטפל מייד, רצוי להשתמש בתכשיר טבעי על בסיס כלורופיל או אלוורה. אם ההתפרצות ממשיכה- לא להסס ולעבור לתכשיר במרשם, חשוב לא להזניח ולא לתת לנושא להחמיר.

אקנה: חשוב להמשיך ולטפל. לאקנה יש סיכוי להחמיר במצבי סטרס, ומכיוון שעכשיו אי אפשר להגיע לטיפול אצל הקוסמטיקאית, חשוב להיות איתה בקשר טלפוני ולהמשיך לטפל בבית בעזרת סבון עדין אנטי בקטריאלי, ג'ל טיפולי על בסיס חומצה סליצילית וקולאוס ולחות פעילה על בסיס שמן על התה. חשוב שלא לחטט בעור ולא לפוצץ נגעים באופן יזום.

פיגמנטציה: פיגמנטציה עלולה להחריף או להיווצר כתוצאה מסטרס. חשוב להמשיך את הטיפול הקבוע. קרם על בסיס הבהרה טבעית, ליקוריש וחומצה קוג'ית יעשו את העבודה.

לחות למערכת החיסונית של העור

כדי לשמור על המערכת החיסונית של העור חשוב להעניק לעור לחות ונוגדי חמצון. אחת האופציות היא קרמי הלחות מהסדרה גרין לאב 23 לעור שמן ולעור יבש של חוה זינגבוים, עשירים ב-23 ויטמינים מינרלים ויסודות קורט, אידיאלים כטיפול אנטי סטרס אפקטיבי. בנוסף התכשירים מותאמים לפי מצב העור ומאזנים את רמת הלחות. 

קרם לחות מסדרת גרין לאב של חוה זינגבוים, 233 ש"ח | צילום: משה עיואן
קרם לחות מסדרת גרין לאב של חוה זינגבוים, 233 ש"ח | צילום: משה עיואן

שיער

כשהגוף משדר לחץ, השיער עובר לשלב הנקרא Telogen ופשוט נושר. הגוף מחליט לקחת פסק זמן מתהליכי גדילה וייצור ולהתרכז בתהליכי ריפוי והחלמה. מומלץ לחפוף עם שמפו ייעודי, לקחת תוספי מזון על בסיס אבץ, ויטמין B וברזל ולהמעיט בהברשות.

ציפורניים

גם הציפורניים אינן חסינות מפני נזקי סטרס וחרדה, מעבר לעובדה שחלק מהאנשים כוססים ציפורניים בזמן מתח, הם גם מגרדים גירוד יתר ופוגעים בציפורן.

6 טיפים לתקופה שבה אנחנו נאלצים להשאר בבית:

  1. התעמלות: מצאו לכן פינה בבית, אפילו לקפיצה במקום. זאת כדי לשפר את זרימת הדם ולהוריד את רמת הורמוני הסטרס לנורמה, מה שיבטיח מצב רוח טוב יותר ועור בריא יותר. 
  2. במידה ומתחילים פצעונים חשוב לטפל מיד בעזרת ג'ל אנטי בקטריאלי.
  3. חשוב להשתמש בתכשירי לחות המסייעים בשמירה על מערך הלחות של העור ומונעים איבוד מים מהעור החוצה.
  4. קוואקר כקרם לחות: ניתן להשתמש בקוואקר כמעלה ומשמר את הלחות העורית. כפית קוואקר ומעט חלב ירגיעו עור מגורה.
  5. נשימות עמוקות: חשוב לבצע נשימות עמוקות. אלו יורידו את קצב הלב, יסייעו להרגיע את מערכת העצבים ויסייעו בריפוי העור והגוף בכלל.
  6. המשיכו להקפיד על תזונה מאוזנת עד כמה שניתן. אכלו פירות וירקות, צמצמו סוכר עד כמה שניתן וכמובן אלכוהול וקפה (לא יותר מ-3 כוסות ליום). העור והגוף לא זקוקים לעירור יתר. עברו לתה צמחים עד כמה שניתן.

* בת-אל גרוס זינגבוים היא מנהלת חטיבת ההדרכה הבינלאומית בתאגיד חוה זינגבוים. 

>> איך להתמודד עם התקף חרדה