האור הכחול הורס לנו את העיניים והעור, לחוה זינגבוים יש 7 טיפים להצלת המצב

זהבה בן וחוה זינגבוים | צילום: טל עבודי
זהבה בן וחוה זינגבוים | צילום: טל עבודי

חוה זינגבוים השיקה סרום חדש שמבטיח לתקן את נזקי האור הכחול שיוצא מהמסכים, ואפילו גייסה את זהבה בן לטובת העניין. אז איך זה עובד?

88 שיתופים | 132 צפיות

במהלך השנה האחרונה, עם פרוץ הקורונה לחיינו, המסכים הפכו להיות חלק בלתי נפרד משגרת היומיום של כולנו. הצורך בריחוק חברתי העביר למדיה הדיגיטלית כמעט את כל הפעולות היומיומיות: עבודה, לימודים, קניות, מפגשים חברתיים ועסקיים ואפילו חוגים ותחביבים. אם בעבר חששנו בעיקר מההשפעה של המסכים על שגרת חייהם של הילדים ומכך שהם מובילים את כולנו לאורח חיים יושבני, עכשיו התווספה דאגה נוספת לרשימה: הקרינה הבוקעת מהמסכים הנקראת "אור כחול" מקיפה אותנו מכל הכיוונים, כל הזמן.

האור הכחול הוא חלק מהספקטרום האלקטרומגנטי הנראה (כלומר, שניתן לראותו בעין האנושית). אורך הגל שלו קצר מאוד, והאנרגיה שלו גבוהה מאוד. האור הכחול נפלט מהמכשירים האלקטרוניים בהם אנחנו משתמשים ביומיום – מסכי מחשבים, סמארטפונים, טאבלטים, טלוויזיות וגם תאורת לד. לעומת קרינת UV, שהשפעותיה המזיקות ידועות, המחקרים על אודות קרינת האור הכחול חדשים ומעטים יחסית. עם זאת, מסתמן שגם בקרינת האור הכחול טמונות סכנות שכדאי להכיר – וגם להיזהר מפניהן.

עד כה הוכח מחקרית כי האור הכחול מזיק לרשתית העין ומקטין את הפרשת המלטונין – הורמון האחראי על מחזור השינה. חשיפה מאסיבית לאור כחול בשעות הערב משבשת את הסנכרון של הגוף עם הסביבה, פוגעת באיכות השינה ובאורכה, פוגעת במנגנוני ההגנה והתיקון של הגוף ויוצרת נזק בריאותי מצטבר. שאלנו את חוה זינגבוים, מייסדת תאגיד הקוסמטיקה על שמה, כיצד משפיעה קרינת האור הכחול על עור הפנים שלנו.

"מחקרים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי חשיפה לקרינת האור הכחול פוגעת גם בבריאות העור, ומובילה לנזקים שבאים לידי ביטוי לאחר שנים", אומרת זינגבוים, "מחקר שפורסם במגזין International Journal of Cosmetic Science גילה כי האור הכחול משבש את תהליך ההתחדשות של תאי העור. מחקר נוסף שפורסם ב- Journal of Investigative Dermatology השווה בין קרינת האור הכחול לקרינת UV וגילה כי קרינת האור הכחול גרמה לנזק חמור יותר לעור, שבא לידי ביטוי בפיגמנטציה, אדמומיות ורגישות. מחקר שפורסם ב-  Oxidative Medicine and Cellular Longevity גילה כי חשיפה לקרינת האור הכחול גורמת לכניסת רדיקלים חופשיים לתוך העור ובעקבות זאת להרס של סיבי הקולגן ולהאצת קצב הזדקנות העור".

זינגבוים טוענת כי אף על פי שהמחקרים בתחום עדיין מעטים יחסית, דיווחים ממרפאות העור מצביעים על מגמה הולכת וגוברת של שינויים בעור הפנים המושפעים, ככל הנראה, מקרינת המסכים. "פיגמנטציה מסוג מלאזמה, שבעבר הופיעה לרוב במרכז הפנים, מופיעה במקרים רבים בצד הפנים – באותו צד אליו מוצמד מסך הסמארטפון", מזהירה זינגבוים, "גם כתמים חומים וכתמים הנשארים בעקבות צלקות אקנה הפכו להיות נפוצים יותר בצדי הפנים, באותם אזורים הסופגים את מרבית האור הכחול בעוצמה רבה וממרחק קצר. מסתמן גם כי בעלי עור כהה נוטים לפתח פיגמנטציה בעקבות חשיפה לאור כחול יותר מבעלי עור בהיר".

לדברי זינגבוים, היות שחלקם של המסכים בשגרת חיינו רק הולך וגדל, ישנה חשיבות רבה להתמודדות עם המציאות החדשה ולהתייחסות לנזקים שאנחנו חשופים אליהם מדי יום. "מגמה מעניינת בתחום ההגנה מפני אור כחול מגיעה מעולם הקוסמטיקה, שם החלו היצרנים לבחון רכיבים המגנים על העור מפני נזקי האור הכחול", היא מספרת. "אם עד לאחרונה תכשירי ההגנה מהשמש נחשבו כמוצר צריכה בסיסי הקיים בכל בית, בימים אלה הולך וגדל הביקוש לתכשירים המגנים על העור גם מפני קרינת האור הכחול. רכיבים שנמצאו כיעילים במניעת נזקי האור הכחול הם טיטניום דיאוקסיד, ניאצינמייד, תמציות בוטניות שונות, ויטמינים – בעיקר C ו-E, נוגדי חמצון ועוד".

זהבה בן וחוה זינגבוים מציגות את אנטי פולושן סרום למניעת נזקי האור הכחול | צילום: אלעד מדמוני
זהבה בן וחוה זינגבוים מציגות את אנטי פולושן סרום למניעת נזקי האור הכחול | צילום: אלעד מדמוני

מה אפשר לעשות כדי לצמצם את נזקי האור הכחול? הטיפים של חוה זינגבוים

1. מומלץ להקפיד על הפסקות משימוש במסכים: פעם בשעה לקום, להתמתח, לשתות משהו ואם אפשרי אז לנשום קצת אוויר צח.

2. כדי לשמור על בריאות העיניים, יש להסיט את המבט מהמסך מדי כחצי שעה ולהביט לעבר נקודה רחוקה למשך מספר שניות.

3. בחלק מהמכשירים ניתן להפעיל מסנן אור כחול – אם קיימת האפשרות מומלץ להשתמש בה, או לעבור למצב לילה.

4. מומלץ לאוורר את החדר, לפתוח את החלונות ולאפשר כניסה של אור טבעי.

5. ככל שהמסך גדול יותר העיניים מתאמצות פחות, ולכן עדיף להשתמש במסך גדול ככל הניתן.

6. ככל שהמסך רחוק יותר, כך עוצמת קרינת האור הכחול פחותה. לכן, צפייה בטלוויזיה מזיקה פחות משימוש בסמארטפון או בטאבלט.

7. לקראת שעת השינה, מומלץ לצמצם את החשיפה למסכים ככל האפשר.

זהבה בן | צילום: אלעד מדמוני
זהבה בן | צילום: אלעד מדמוני