הוצאת לחופשה ללא תשלום ואת בהיריון? מזל טוב! מדינת ישראל תקעה לך ברז

צילום מסך מעמוד הפייסבוק "שדולת הנשים"
צילום מסך מעמוד הפייסבוק "שדולת הנשים"

נשים בהיריון שיצאו לחל"ת גילו כי המדינה הפסיקה להם את התשלום ועכשיו הן אמורות למצוא עבודה. אבל למצוא עבודה חדשה כשאת בהיריון? יותר קל לזכות בפייס. קמפיין חדש מנסה לשנות את המצב

88 שיתופים | 132 צפיות

אחרי שנת הקורונה בה מאות אלפי אנשים פוטרו או נאלצו לצאת לחל"ת וקיבלו דמי אבטלה מהמדינה, החל מהחודש החליטה המדינה לבטל את תשלום דמי האבטלה, המדינה תיתן הארכה לפי קריטריונים מסוימים ולצערנו שוב הנשים נשארות בחוץ, כלומר: אישה שהייתה בחופשה ללא תשלום או פוטרה ולא עבדה במשך כל התקופה הזו, לא תמשיך לקבל דמי אבטלה עד הלידה, היא צריכה למצוא עבודה עד הלידה ולאחר מכן תקבל את דמי לידה בהתאם לחוק.
כפי שאתן בטח יכולות לנחש רוב הנשים שינסו לחפש עבודה לא יצליחו למצוא. גם בשגרה לא פשוט לנשים בהיריון למצוא עבודה, אז בתקופה כזאת על אחת כמה וכמה. וכך מדינת ישראל יצרה מצב שיפגע באלפי נשים בישראל שפשוט לא יוכלו להתפרנס. בשדולת הנשים בישראל יצאו בקמפיין ברשתות החברתיות כדי לנסות ולשנות את המצב הזה: "שוב ושוב נושאים שנוגעים לנשים בלבד נדחקים הצדה: לנפגעות משבר קורונה בהיריון, שהן נשים עובדות לכל דבר ועניין, מגיע להיכלל בהארכת דמי האבטלה. הן הוכרו כמובטלות קורונה, הוכרו כזכאיות לדמי לידה (מאותה סיבה), עבדו ויחזרו לעבוד לאחר מכן. הממשלה כרגע אומרת להן למצוא עבודה עד הלידה – ובכן, במציאות צודקת זה באמת היה אפשרי, אבל כרגע המשמעות של חיפוש עבודה בהריון היא להישאר בלי כלום. הצטרפו אלינו לתמיכה בנשים ובדרישה לתקן את העיוות הזה – לא נשאיר אותן מאחור", נכתב בפוסט בתוספת ההאשטאג #דורשות_דמי_אבטלה_לנשים_בהריון שקורא לנשים לשתף את הסיפורים שלהן ברשת כדי לעורר מודעות. בעקבות זאת עשרות נשים שיתפו את סיפוריהן. "ברגע שהתברר שדמי האבטלה לנשים הרות לא יוארכו, פנו אלינו מאות נשים, בעיקר דרך הרשתות החברתיות, לכל אחת סיפור שונה ומורכב משלה. מה שמשותף לכולן זו חרדה עמוקה מהעתיד הכלכלי שנפל עליהן בהתראה של ימים ספורים", מסרה לנו דוברת ומנהלת הניו מדיה של שדולת הנשים בישראל, לירון סוקולסקי, "הרמנו יחד איתן קמפיין פייסבוק, חלקן נחשפו בשם ותמונה וסיפרו על עצמן כדי לא להיות שקופות ולהראות לציבור את מי מפקירים. מחר, יום שני, השדולה עולה לכנסת עם כמה נציגות מתוך הקבוצה כדי לשוחח עם יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן. הן יציגו את מצבן וידרשו תשובות ומענה הולם. מדובר בנשים שמגיעות עד ירושלים מרחבי הארץ בחודשי הריון מתקדמים, כדי לייצג את מאות הנשים שהתאחדו בימים האחרונים למען המטרה החשובה הזאת". היא הוסיפה.

"שמי מריה, בת 30, אמא לילדה בת שלוש ובהיריון בשבוע 19. עד לפני הקורונה עבדתי בעבודות מזדמנות, במקביל להסבת מקצוע לקוסמטיקאית. לולא הקורונה בדצמבר הייתי מסיימת לימודים וכבר עובדת בתחום, אך לצערי סיום הלימודים נדחה ועדיין לא סיימתי ולא קיבלתי את תעודת המקצוע – מה שמקשה עליי למצוא עבודה.
בנוסף, כרגע בחודש חמישי גם אין אף מעסיק מחוץ לתחום שמוכן לקבל אותי לעבודה. המצב הנוכחי, שבו אשאר ללא אבטלה עד נובמבר, גורם לי לחרדה ותסכול. אנחנו גם ככה חיים מחסכונות, וזה ידרדר מאוד את מצבנו הכלכלי למצב של פת לחם.

כל חיי עבדתי בכל עבודה שהיתה לי הזדמנות לעבוד בה וגם עכשיו הייתי הולכת לעבודה אם המצב היה מאפשר לי. בבקשה אל תתעלמו מאיתנו". היא כתבה.

"קוראים לי שרה, בת 22, אמא לילדה בת שנתיים וחצי ותאומים בני שנה וחצי, כעת בהריון בתחילת חודש שישי ועתידה ללדת בתאריך 23/10/21. זה הריון רביעי – אבל הריון שנקלט טבעי, אחרי שכל ילדי הם מטיפולי הפריה חוץ גופית.
עבדתי במעון ילדים והתפטרתי מהעבודה לאחר הלידה של התאומים בתחילת 2020 בשביל לגדל אותם בבית, אבל בגלל משבר הקורונה, אני לא מצליחה לחזור. מאז המשבר אני ובעלי מובטלים.
כרגע אני לא מוצאת עבודה, כל מי ששומע על המצב האישי שלי לא יכול לתת לי משרה בתנאים שאני מחוייבת אליהם במצבי. בנוסף, בגלל שיש לנו רכב (שמשועבד לחברת הלוואות) לא רוצים לתת לנו הבטחת הכנסה. בקרוב יופסקו דמי האבטלה שלי ואני כבר ממש מיואשת ולא יודעת מה לעשות". כתבה שרה.
אנחנו מאוד מקוות שבעקבות הקמפיין הממשלה תחליט לשנות את המצב ולהציע סיוע לאלפי הנשים שאין באפשרותן לעבוד ויכולות למצוא את עצמן בשבועות הקרובים במצב כלכלי מאוד בעייתי. כאן למטה מצורפים סיפורים נוספים.

קראו את סיפורה של אילנה:״שמי אילנה זינלוב. בת 38, אם לשניים ובהריון. במהלך חופש לאזרביג'אן מהעבודה ב-2019 נשברה לי כף…

Posted by ‎שדולת הנשים בישראל‎ on Wednesday, June 30, 2021

קראו את סיפורה של אולגה. המון נשים עומדות להיפגע מחר בגלל שתכנית האוצר לא לוקחת אותן בחשבון. אנחנו קוראות לממשלה להתעשת…

Posted by ‎שדולת הנשים בישראל‎ on Wednesday, June 30, 2021

קראו את סיפורה של הילי:״שמי הילי, בת 33, בהיריון בחודש שישי ואמא לשלושה ילדים בגילאי 7,5,2. עבדתי אצל המעסיק שלי מעל…

Posted by ‎שדולת הנשים בישראל‎ on Thursday, July 1, 2021

קראו את סיפורה של גל:״אני גל, בת 28, מראש העין. בגלל המצב של הקורונה, עם כל הבידודים והסגרים שהיו, מאז שסיימתי את…

Posted by ‎שדולת הנשים בישראל‎ on Thursday, July 1, 2021

קראו את סיפורה של ליה:״אני ליה, בת 26 בהריון (שבוע 27) , כשנכנסתי להריון הייתי בחל"ת ממקום עבודתי בעקבות הקורונה….

Posted by ‎שדולת הנשים בישראל‎ on Thursday, July 1, 2021

קראו את סיפורה של מאיה:״קוראים לי מאיה, מראש העין, עבדתי בחברת תרופות וסיימתי את עבודתי בספטמבר האחרון, כשבמקביל עברתי…

Posted by ‎שדולת הנשים בישראל‎ on Wednesday, June 30, 2021