הטו אוזן

דלקות אוזניים. סוגים, שיטות הזיהוי ודרכי הטיפול והמניעה

88 שיתופים | 132 צפיות

לפעמים נראה שכל ילד שלישי סובל מכאבי אוזניים. זה לא רק נדמה, זו עובדה שהוכחה על פי מחקרים סטטיסטיים: כ-35% מהילדים הנלקחים לרופא עקב חום גבוה סובלים בנוסף מדלקת אוזניים. וזה הרבה, וזה כואב. לא רק לילדים, אלא גם להורים המשתתפים בכאב הילדים ובעיקר מתחבטים בין מתן אנטיביוטיקה לטיפול הומיאופתי, בין הנטורופת השכונתי לרופא הסיני, ובין רופא הילדים שלא ממהר לתת מרשם אנטיביוטי לזה שלא חושב פעמיים ורושם אחד.

הגורמים לדלקת ולסיבוכים אפשריים

האוזן נחלקת לשלושה איזורים: אוזן חיצונית, אוזן תיכונה ואוזן פנימית, ובכל אחד מהחלקים הללו עלולה להתפתח דלקת מסוג אחר. התעלה החיצונית מפרישה שעווה (דונג), שתפקידה להגן על האוזן מפני חדירת חיידקים והתפתחות פטריות. עודף שעווה, הנובע לעתים מבעיה במנגנון הפינוי שלה מהאוזן, עלול לגרום לקשיי שמיעה, לסחרחורות, לצלצולים ולדלקות בכל אחד מהאיזורים. בדיקת האוזן מתבצעת באמצעות מכשיר האוטוסקופ, המורכב מידית ארוכה שבקצה שלה נמצאת זכוכית מגדלת המאפשרת לרופא לראות את המתרחש באוזן.

"דלקת האוזן החיצונית נפוצה בעונת הקיץ וקשורה למזג אוויר חם ולח", מסביר ד"ר דורון שינדל, מומחה אף-אוזן-גרון, "ואילו דלקת האוזן התיכונה, שהיא דלקת האוזניים השכיחה ביותר, מופיעה בייחוד בעונה הקרה. בחורף הילדים מצוננים יותר, חשופים למחלות ויראליות, וכתוצאה מכך כמות הנוזלים באוזניים שלהם גדלה".

מהם הגורמים העיקריים להופעת דלקת באוזן?
"האוזן התיכונה היא למעשה חלל הממוקם מעבר לעור התוף וזקוק לאוויר. בין האוזן התיכונה לבין הלוע האפי מחברת מעין חצוצרה בשם 'תעלת אוסטכיוס' ותפקידה לאוורר את החלל. אצל ילדים רבים התעלה הזו אינה מתפקדת כמו שצריך. אם התפקוד לא תקין באופן זמני, זו דלקת חד פעמית – נזלת או כל מחלה ויראלית של דרכי הנשימה העליונות. אם התופעה נמשכת לאורך זמן – זה כבר מצב מורכב יותר. כשהחצוצרה לא מתפקדת והאוזן לא מקבלת מספיק אוויר, מתחיל להצטבר באוזן נוזל, העלול להזדהם ולהפוך למוגלתי. אל הדלקת עשויים להתלוות חום וכאבים".



כ-35% מהילדים הנלקחים לרופא עקב חום גבוה סובלים בנוסף מדלקת אוזניים

כ-35% מהילדים הנלקחים לרופא עקב חום גבוה סובלים בנוסף מדלקת אוזניים

האם זה נכון ששתייה בשכיבה גורמת להצטברות נוזלים באוזניים?
"לפי דעתי, שתייה בשכיבה אינה יוצרת נוזלים באוזניים".

האם דלקת אוזניים עלולה להיות מלווה בסיבוכים?
"כן, אם כי לא שכיחים במיוחד ולא חמורים כבעבר. חלק מהסיבוכים קשורים באוזן עצמה וחלקם מסביב לה. קיים סיכון לדלקת קרום המוח, וישנם מצבים שבהם הדלקת פוגעת בעצם המקיפה את האוזן התיכונה ('מסטואידיטיס' – מ"ל), וכתוצאה מכך עלולה להופיע פגיעה זמנית בעצם הפנים. לעתים נגרמת באופן זמני הפרעה בשמיעה או בשיווי המשקל. לא כל התופעות שכיחות, כאמור. לפעמים מתרחש סיבוך, שמבהיל מאוד את ההורים אך בעצם מהווה פתרון מצוין – התנקבות של עור התוף. המוגלה פורצת החוצה ללא צורך בהתערבות, וזהו פתרון אידיאלי. קיים מיתוס שלפיו הדלקת פורצת במיקום לא טוב על פני עור התוף וגורמת לסיבוכים, אך זה לא נכון. אין למוגלה דרך אחרת לפרוץ – הלחץ גורם למוגלה להישפך החוצה ואז נוצר קרע שבסופו של דבר מתאחה מאליו. לא נגרם שום נזק מכך".

דלקת האוזן התיכונה

איך מטפלים בדלקת האוזן התיכונה?
"תלוי מאוד. הטיפול המתבקש כשמדובר בדלקת חד פעמית יכול להיות אנטיביוטי. במקרה כזה רופא הילדים מוצא בדרך כלל את הפתרון ולא מפנה לרופא אף-אוזן-גרון".

איך מאבחנים דלקת אוזניים?
"מדובר באבחון מורכב מאוד, כיוון שלא תמיד הכאב באוזן נובע מבעיה הקשורה אליה. ילד שמושך באוזנו עלול לסבול מבעיה באיזור אחר. כאב אוזניים יכול להיות מוקרן משיניים בוקעות, מחור בשן, מהלסת או מדלקת שקדים. הרופא מזהה את מקור הבעיה ובהתאם לכך קובע את סוג הטיפול".

לנקות או לא לנקות אוזניים?

ד"ר דורון שינדל מעיר הערה חשובה הקשורה בניקיון האוזניים. "האוזן מתנקה מעצמה, והניקוי החודרני המתבצע באמצעות מקלות לאוזניים מסיר מהאוזן את ההגנה שלה. אם יש גוף גדול בפתח האוזן שמפריע באופן בולט, אפשר לנסות להוציאו בעדינות רבה באמצעות מגבת דקה ללא שימוש בחפץ נוקשה".

דלקות חוזרות

אם דלקת האוזן התיכונה חוזרת בעונה אחת יותר מפעמיים, מדובר בדלקות חוזרות.

כיצד מטפלים בדלקת החוזרת שוב ושוב?
"תחילה מטפלים בתסמינים המתלווים לדלקת – חום וכאבים. הטיפול מתבצע באמצעות טיפות אוזניים, המשככות את הכאבים באופן מקומי, ובתרופות להורדת החום. בדרך כלל בתוך 48-72 שעות המחלה חולפת באופן עצמוני והילד מבריא, או שהנוזל פורץ החוצה והבעיה נפתרת. חשוב לזכור שהתמיכה של ההורים בילד הכרחית, ומומלץ להיות קשובים לצרכיו ולכאביו ולספק לו את התרופה המתאימה במינון הנכון ובזמנים קבועים. צריך גם לדאוג לליווי צמוד של רופא זמין".

האם מטפלים באמצעות אנטיביוטיקה בדלקות אוזניים חוזרות?
"כשהדלקת חוזרת, האנטיביוטיקה כבר לא עוזרת. ממחקרים עולה כי מתוך שבעה ילדים שחלו בדלקות אוזניים חוזרות ונטלו אנטיביוטיקה -היא סייעה לקיצור ולהקלה במהלך המחלה רק אצל ילד אחד. ברור שהצלחה של 14% בלבד אינה מספיקה".

ד"ר שינדל מציין כי במדינות מסוימות, ביניהן הולנד, ניתנה הנחיה להמתין כשלושה ימים לפני ולראות אם הדלקת חולפת מאליה. "מחקרים רבים הוכיחו שבמקומות שבהם הפסיקו לתת אנטיביוטיקה באופן שגרתי, נצפתה ירידה משמעותית בכמות הזנים של החיידקים העמידים בפניה".



האוזן התיכונה היא למעשה חלל הממוקם מעבר לעור התוף

האוזן התיכונה היא למעשה חלל הממוקם מעבר לעור התוף

האם קיים טיפול מונע יעיל?
"יש שממליצים על טיפול אנטיביוטי מונע באופן יומיומי למשך כמה שבועות או חודשים. אני לא תומך בטיפול המונע, כיוון שלא נראה לי נכון לתת טיפול כולל לכל הגוף, למשך תקופה ארוכה, בגלל מחלה מקומית".

האם בכל מקרה של דלקות אוזניים חוזרות כדאי לשקול ניתוח כפתורים?
"אחת הסיבות להחדרת כפתורים לאוזניים היא דלקות אוזניים חוזרות, אך לא בכל המקרים. הכפתור מהווה אלטרנטיבה זמנית לאוורור שהחצוצרה הייתה אמורה לבצע. הכפתורים נפלטים עצמונית. גם אם מתפתחת דלקת לאחר החדרת הכפתור לאוזן, המוגלה אינה כלואה בחלל סגור, אלא יש לה פתח ניקוז, וכך נמנעות התופעות של חום וכאבים המלוות דלקת אוזניים רגילה".

על פי הרפואה הסינית

"דלקות אוזניים בילדים יכולות להיגרם ממספר רב של גורמים, ולכן יש להתייעץ עם מטפל מוסמך לילדים ברפואה סינית לפני מתן טיפול כלשהו", אומר ערן מורדי, מטפל מוסמך ברפואה סינית בתינוקות וילדים. "דלקת אוזניים אקוטית יכולה להפוך בקלות מאוד לכרונית אם לא מטפלים בחוסר האיזון הקיים בגוף. הרפואה הסינית קושרת את הופעת הדלקות עם תגובות רגשיות, תגובות לא טובות לחיסונים, תזונה לא נכונה ורגישות יתר למזון מסוים, בייחוד לירקות סולניים (למשל, עגבניה, חציל, קישוא – מ"ב)".

כיצד מטפלים בדלקת האוזן התיכונה?
"לרוב באמצעות דיקור בנקודות ספציפיות ומדויקות מאוד. המטפל משתמש במחט דקה ביותר וסטרילית המותאמת לעורו הרגיש של התינוק או הילד ומחדיר אותה לכמה שניות בלבד. בנוסף קיימת פורמולה של מיצוי צמחים המותאמת במיוחד למצב. אפשר גם לנסות לטפטף שמן זית חמים עם שום לאוזן המודלקת, כמובן בתנאי שמחממים באופן לא ישיר את השמן ובודקים לפני הטפטוף את רמת החום, או לרכוש בבית מרקחת טיפות של שמנים אתריים – לבנדר ובבונג".

ומהו הטיפול בדלקות חוזרות?
"במקרה של דלקות חוזרות יש לעבור התקפה אחת בליווי צמוד של מטפל ברפואה סינית לילדים ולאחר מכן לטפל בשורש חוסר האיזון של החולה".

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה