הביקיני הוא המסר: כוכבת הרשת שמציגה למטרידנים את האמת בפרצוף

אילנוש | אוסף פרטי
אילנוש | אוסף פרטי

התמונות הפרובקטיביות, החלום להקים מותג אופנה אוונגרדי, הזוגיות הסודית והביקורות הקשות: לאילנוש יש דבר אחד להגיד לכל מי שלא מפסיק לקלל אותה

88 שיתופים | 132 צפיות

אי אפשר להתווכח עם העובדה שהנוף הבולט ביותר באינסטגרם בשנת 2019 הוא בחורות יפות וחטובות על רקע ים כחול עם בגדי ים קטנים. העצמה נשית או מסחטת לייקים, זה אחד הדיונים המרכזיים סביב התופעה שגורם לתהייה האם כל מה שצריך כדי להצליח ברשת החברתית זה גוף יפה ומחשופים? כמובן שהתשובה לכך אינה חד משמעית ומי שהופכת אותה לעוד יותר מעורפלת היא אילנוש. חשבון האינסטגרם שלה מונה כמעט 280 אלף עוקבים ובערוץ היוטיוב שלה 61 אלף מנויים. במקרה שלה התמונות החושפניות והפרובוקטיביות רחוקות מלהיות עיקר הפעילות. ליתר דיוק, היא משתמשת בכלי סוחט הלייקים כדי להעביר מסר חברתי ולהגשים את חלומה להיות מעצבת אופנה. אילנוש חושפת שיחות עם מטרידנים, סיפורים על דייטים הזויים ואפילו מביאה את אמא שלה להתארח בסרטונים ולענות על שאלות הגולשים שלא מתביישים לשאול שאלות כמו "איך היא הגיבה כשאמרת לה שאת לא בתולה?" או "מה היא חושבת על התמונות שלך?". מדי יום היא חוטפת מאות הודעות קשות לעיכול, שהמילים "זונה" ו"שרמוטה" הן היותר מנומסות בהן. אז הכירו את אילנוש, 22, בלי שם משפחה, ממש כמו מדונה. "בעיקרון זה פרידמן, אבל זה לא מרגיש לי שלי אז אני מעדיפה להיות בלי שם משפחה".

למה?
"זה קצת מסובך. יש לי אחות גדולה מאבא אחר, לה ולאמא שלי היה את שם המשפחה שלו. אחרי שנולדתי היה לי את השם משפחה של אבא שלי, הקשר בינינו נותק כשהייתי בת 4, ואז לאמא שלי היה בן זוג חדש ואימצתי את שם המשפחה שלו. בתעודת זהות אני אילנה פרידמן. מצחיק שיש לי שלושה שמות משפחה ואף אחד מהם לא מרגיש שלי".

באחד הסרטונים שהעלית לאחרונה אמרת שאת אדישה לתגובות הרעות והן לא משפיעות עלייך. היה איזה אירוע ספציפי שגרם לזה?
"לא היה אירוע ספציפי, זה משהו שנבנה עם השנים. החברה הישראלית מאוד שיפוטית כי התרבות פה נעולה על תדמית מסוימת, וברגע שיש משהו שטיפה חורג מהנורמה, אנשים נוטים ישר לפתוח את הפה ולהוציא שנאה. תמיד הייתי ככה כמו שאני, מגיל 14 הייתי כזאת פרובוקטיבית ושמה זין, הייתי הולכת לבית ספר עם שמלה שחורה קצרה ואודם אדום. זה היה מאוד שונה משאר הילדים והם היו דוחים אותי. אני מעלה תמונות כאלה לאינסטגרם מעל חמש שנים ועם הזמן פשוט נאטמתי, אני שומעת את זה כל כך הרבה שזה מבחינתי כמו אוויר".

אצלך זה בריכוז מאוד גבוה, קשה להאמין שזה לא מזיז לך בכלל.
"זה חלק מהשגרה אצלי, אני חושבת שכל אחד שרוצה להצליח חייב לעבור דברים כאלה, זה חלק מההצלחה. זה פשוט מרגיש לי שגרתי. אם מישהו ממש מגזים אני חוסמת אותו, אני לא מתעסקת בזה. אני חוסמת כל יום לפחות מאה אנשים, חסמתי כבר מעל 30 אלף אנשים באינסטגרם".

ויש אולי איזה משהו שכן הצליח לפגוע בך?
"אני מקבלת כל יום דיק פיק, או תגובות של 'זונה, שרמוטה', אז אין לי משהו ספציפי. אני יכולה לתת דוגמה שעולה לי, הבוקר קיבלתי הודעה מילד קטן בוואטסאפ 'רוצה אני אזיין אותך יא מגניבה'. נכנסתי לתמונה שלו וראיתי ילד בן שמונה. וזה לא הפתיע אותי, בגלל שזה וירטואלי ואנשים לא רואים אותך במציאות הם מרגישים בנוח להגיד, זה נהיה עניין תרבותי, ילדים קטנים נולדים לזה. זה ברור שאף אחד לא יגיד את הדברים האלו במציאות, אבל באינטרנט אתה מגיב משהו ולא קורה כלום אז אתה יכול להמשיך. זה רק נהיה יותר גרוע. אני רואה איך עם השנים הגיל של מי שכותב את ההודעות האלו יורד והכמויות גדלות. זה לא נהיה יותר טוב, זה נהיה שגרה ואי אפשר באמת להילחם בזה. אנשים לא קולטים שזה יכול לעשות מאוד רע לאנשים. מה שכן הצליח לבאס אותי לאחרונה זה לא בדיוק תגובה. הסרטונים עם אמא שלי גרמו לי להכניס אנשים לחיים שלי, הקשר שלנו רגיש, לפעמים אנחנו רבות ולפעמים חברות הכי טובות, ואנשים התחילו לתת ביקורת על הקשר. הקשר מאוד רגיש ומעורפל, להכניס אנשים לאזור רגיש לא עשה לי טוב. אולי בדיעבד לא הייתי צריכה להכניס לזה אנשים. אבל אני לא מצטערת על זה, היה לי יום אחד מעצבן והתגברתי".

קצת קשה להבין מי זאת אילנוש. מצד אחד את נורא אותנטית ומדברת על הכל, אבל מצד שני התמונות שלך נורא עשויות ולא טבעיות.
"דווקא התמונות שלי הכי אותנטיות", היא צוחקת, "אני מראה תמיד איך אני עורכת, מעלה לפני ואחרי. אני גם מעצבת גרפית ואני תמיד אומרת שאם יש לי אופציה לגרום לתמונה להיראות יותר טוב, אז למה לא".

אבל בפועל אילנוש לא כאן בשביל התגובות והלייקים, לפעילות שלה ברשתות החברתיות יש מטרה אחת – להקים מותג אופנה. את השם היא עדיין לא מוכנה לחשוף וגם לא את התאריך "אני לא יודעת מתי זה יקרה, אני חוסכת כסף מהאינטרנט וברגע שיהיה לי מספיק אני אוציא קולקציה", היא חושפת. היא למדה עיצוב אופנה בויצו חיפה אך הפסיקה את לימודיה בשנה השלישית, "הרגשתי שקיבלתי את כל מה שהייתי צריכה כדי לפתוח מותג משלי ולנהל אותו, אז פרשתי, לא מעניין אותי להיות מעצבת מסחרית בקסטרו או בדלתא, לכן לא הייתי צריכה את הנייר". כשהחליטה להפסיק את הלימודים, הקימה אתר והעלתה אליו כמה דגמים, יצרה קשר עם משקיעים אבל הרגישה כלואה, "אני רוצה שתהיה לי שליטה מלאה על העיצובים שלי", והחליטה להיפרד מהם ולגייס את הכסף בעצמה.

יש היום איזו סטיגמה שכל בחורה יפה מקימה מותג אופנה. את לא פוחדת להיות עוד אחת?
"המותג שלי יהיה שונה, הוא יהיה יותר אוונגרדי. אני חושבת שקל לראות באינסטגרם מי סתם באה לדפוק קופה. כל המותגים האלו נראים בדיוק אותו דבר, בעיקר בגדי ים ושמלות ערב ולכולן יש את אותם העיצובים בדיוק. אצלי זה יהיה שונה, אני לוקחת השראה בעיקר ממבנים וארכיטקטורה, העיצובים שלי אוונגרדים יותר. אני מאוד אוהבת את המעצב גארת' פיו ולוקחת ממנו המון השראה. אני מאוד אוהבת את הסגנון הזה שהוא פחות נשי אבל עדיין מחמיא לגוף".

קולקציית קיץ 2017 של גארת' פיו | צילום: Lintao Zhang/Getty Images
קולקציית קיץ 2017 של גארת' פיו | צילום: Lintao Zhang/Getty Images
קולקציית קיץ 2017 של גארת' פיו | צילום: Lintao Zhang/Getty Images
קולקציית קיץ 2017 של גארת' פיו | צילום: Lintao Zhang/Getty Images

קצת קשוח לקהל הישראלי.
"אני יודעת", היא צוחקת, "אני אחדיר את האוונגרד לאט לאט. הקולקציות הראשונות יהיו קצת יותר מסחריות ולאט לאט אעשה את זה כמו שאני רוצה".

קשה לי להאמין שהקהל הספציפי שלך יתעניין בגארת' פיו.
"הקהל שיש לי כרגע אולי לא רלוונטי למותג, אבל כשיש הרבה לייקים ותגובות זה מביא אותי ליותר חשיפה, זה מגיע להרבה יותר אנשים שלא בהכרח עוקבים אחרי. ניקח לדוגמה את הריאיון הזה, את לא הקהל שמקלל אותי ובכל זאת הגעת אלי. זה גורם לתפוצה גבוהה".

בניגוד לשאר אושיות הרשת, את לא כל כך מפרסמת מוצרים. את מצליחה באמת להרוויח ולחסוך?
"לפעמים אני כן, לרוב לא. גם התעשיית בארץ נורא קמצנית. וגם אני מעדיפה להתעסק בתוכן, אני מתמקדת יותר בלהגדיל את הקהל מאשר להגדיל את חשבון הבנק, אני כן מרוויחה כסף מהרשתות, לא ארגזים אבל סבבה עד שאגיע לסכום שאני צריכה. אני לא חושבת כסף בעיקר, הייתי יכולה כבר מזמן לעשות הרבה כסף מכל מיני שטויות, אבל אני חושבת על להגשים את החלום שלי בדרך הנכונה".

סקיצות לבגדים בעיצובה של אילנוש | אוסף פרטי
סקיצות לבגדים בעיצובה של אילנוש | אוסף פרטי
סקיצה לשמלה בעיצובה של אילנוש | אוסף פרטי
סקיצה לשמלה בעיצובה של אילנוש | אוסף פרטי
אילנוש | צילום: דניאל בן ברון
אילנוש | צילום: דניאל בן ברון

בתכלס, זה שווה את זה? את מאוד מוכשרת, יכולת פשוט להקים עסק בצורה הרגילה.
"זה חלק מהאופי שלי, אני בחיים לא אהיה רק משהו אחד, גם אני כן אוהבת את העיסוק הזה, אם לא הייתי אוהבת לא הייתי מגיעה לכמויות האלו, אני אוהבת ליצור תוכן ותמונות. ברור שיש לזה הרבה חסרונות, אבל החסרונות הפסיקו להשפיע עליי, למדתי איך למנף את התגובות הרעות לטובתי".

איך?
"אני פשוט יודעת מה כל תמונה שלי באינטרנט תעשה, אני יודעת בדיוק מה יגיבו על איזה תמונה ואני יכולה לשלוט בקהל, נגיד לא מזמן פתחתי ערוץ והעברתי חלק גדול מהקהל שלי לשם".

אילנוש לובשת מעיל בעיצובה | צילום: מקס פבזנר
אילנוש לובשת מעיל בעיצובה | צילום: מקס פבזנר
נעליים בעיצובה של אילנוש | צילום: מקס פבזנר
נעליים בעיצובה של אילנוש | צילום: מקס פבזנר

מה יקרה אחרי שתוציאי קולקציה, מה הדבר הבא?
"אם אני אצליח אני אשקיע את ההכנסות בעסק עצמו, אין לי תוכניות לקנות בית ואוטו אלא שכל הכנסה תתרום להגדלת העסק ופתיחת עוד ענפים".

ומה עם זוגיות, נגיד?
"יש לי חבר. אני לא מעלה איתו תמונות או מדברת עליו ברשת, אבל הוא קיים".

יש איזה מיתוס כזה שתמונות עם בן זוג מורידות עוקבים.
"חד משמעית לא. אני מתה להעלות אותו, הוא פשוט מכיר את הקהל שלי והוא לא רוצה את התגובות האלו, הוא רוצה פרטיות".

הוא יצטרך להתמודד עם זה מתישהו.
"מתישהו, כרגע הוא לא מעוניין ולא מוכן לזה".

View this post on Instagram

????

A post shared by ???? (@ilanosh) on

 

הרבה בנות מעלות תמונות חשופות למה דווקא את כל כך מעצבנת אנשים?
"אין סיבה, לאנשים קל להיתפס על התמונות החשופות אבל אולי אצלי זה יותר עוצמתי כי אני מדברת על זה, אני מביאה לאנשים את האמת בפרצוף. בסופו של דבר אני גם מעבירה מסר. מכל התגובות הרעות, לפעמים מגיעה תגובה אחרת ממישהו שנתפלים עליו בבית ספר ולא מקבלים אותו והוא רואה איך אני מתמודדת עם זה וזה עוזר לו. עכשיו עזבי תמונות חשופות, לכל מי שטיפה חושב אחרת נטפלים ומציקים, תמיד יהיה משהו שמישהו יצחק עלייך בגללו, אז הם אומרים לי שהאדישות שלי עוזרת להם".

אז את לוחמת צדק בעצם?
"לא קמתי בבוקר ובחרתי אג'נדה, אני פשוט אומרת מה שאני חושבת ועושה את מה שאני אוהבת. אני כן מנסה להעביר את המסר שכל אחד יעשה מה שטוב לו כל עוד הוא לא פוגע, שכל אחד יתעסק בעצמו. זה שאני מצטלמת עם בגד ים, תעשו לי טובה זה לא פוגע באף אחד. אנשים פשוט נטפלים ומנסים להוריד אחרים כי הם קצת שונים. כאילו מה אכפת להם, הלוואי שהייתי יכולה לשנות את זה".