אילנוש: "מטרידים אותי מינית ברחוב בשביל סרטונים"

אילנוש | צילום: שון הפוטה
אילנוש | צילום: שון הפוטה

אילנה פרידמן, הידועה ברשת בתור אילנוש, עושה שיימינג למטרידנים וכבר לא מופתעת מכלום, גם לא מילדים בני 12 שצועקים לה גסויות ברחוב. סיכום עשור

88 שיתופים | 132 צפיות

אילנה פרידמן, המוכרת כאילנוש ללמעלה מ־300 אלף עוקביה באינסטגרם ולכמעט 75 אלף המנויים שלה ביוטיוב, הפכה את הרשת החברתית לצלחת פטרי אנושית שבה היא מתנסה בטשטוש גבולות על בסיס יומיומי. התמונות הפרובוקטיביות שהיא מעלה לרשת הפכו לסימן ההיכר שלה, ולדבריה, זו הדרך שלה להציף את נושא ההטרדות המיניות ולהיאבק בו.

>> חונכנו להרגיש אשמות על כך שמטרידים אותנו מינית

מה גילית בתור משפיענית רשת שלא ידעת לפני שהיית כזו?
"אני באינסטה די מהתחלה, מ־2013. הרשתות החברתיות עברו הרבה שינויים בזמן הזה. כל השיווק עבר לדיגיטל וזה יצר המון מקצועות חדשים, פתח דלתות למיליוני אנשים מוכשרים וחיבר בין תרבויות ברחבי הגלובוס. אנחנו נחשפים למגוון רחב יותר של בני אדם, וזה מפתח אותנו כחברה. ברמה האישית, בזכות התפתחות הרשתות גיליתי כמה כוח יש לי להשפיע על אנשים, לטובה ולרעה, ומה אני יכולה לעשות בעזרת פוסט אחד בלבד".

מה הבינו משפיעניות הרשת שלא השכילו להבין בעולם התקשורת?
"הכוח של הרשת החברתית הוא האינטראקציה עם הקהל. היא אישית ונגישה יותר, גם מפני שהיא מאפשרת לקהל לעקוב ולהגיב, וגם כי אנשים מציגים את עצמם מעבר לתדמית הרשמית שאנחנו רגילים לראות בתקשורת ובעיתונות. זה מייצר הזדהות".

מהי התופעה הכי חשובה שהולידה ברשת?
"הכוח עבר מהתקשורת ומהתאגידים הגדולים לאנשים פרטיים. היום אנשים לא צריכים שיגלו אותם – הם יכולים לקחת את הטלפון, ליצור כמה תמונות או סרטונים ולפרוץ בענק. הרבה כוכבים שאנחנו מכירים היום התחילו בכוחות עצמם באינסטגרם, יוטיוב וטיקטוק".

מהי התופעה הכי מסוכנת שהולידה הרשת?
"הרשת יוצרת בועה. בועה שבה אין השלכות למעשים, שניתן לעשות ולומר מה שרוצים ולהתחבא מאחורי המסך או המשתמש המזויף. אצל הדור הצעיר זה עניין שבשגרה. אין אכיפה אז הכול מותר, ולדעתי, בשלב מסוים הגבולות יטשטשו ומה שנורמלי ברשת יהפוך להיות נורמלי גם במציאות".

מה אנשים לא יודעים על איך שהרשת עובדת?
"לפעמים שוכחים שזו רשת חברתית, משמע שצריך ליצור אינטראקציה עם הקהל, לא רק 'אני ואני'. אל תתעסקו בלהשוויץ ותנו ערך מוסף למי שעוקב אחריכם".

 

מה אנשים לא יודעים על מה זה אומר להיות משפיענית רשת?
"זה להיות תחת זכוכית מגדלת 24/7. מתייחסים אלייך כרובוט שאמור לספק את הצורך לשמו עוקבים אחרייך, ומצפים שתתאימי תמיד לתבנית שבנו לך. אם את טועה, זו לא טעות רגילה, זו טעות ש־400 אלף רואים, מדברים עליה ותוקפים אותך בעקבותיה. קשה להיות תמיד פוליטיקלי קורקט, לא לפגוע באף אחד. אנחנו בני אדם".

על מה לא מדברים מספיק ברשת והגיע הזמן לפתוח?
"בריונות. זה טרנד מאוד חזק בארץ, כל אחד שנראה, מתנהג או חושב אחרת ממני הוא בן אדם 'רע', ולכן מותר לקלל ולהשפיל אותו".

מה הדבר הכי מצחיק או מפתיע שקרה לך ברשת?
"פחות מצחיק, אבל בהחלט מפתיע. אני פועלת ברשת הרבה נגד בריונות והטרדות מיניות ויצרתי מספר סרטונים שבהם אני מדברת על הנושאים ואף עונה להטרדות ששלחו לי ברשת. אז פעם כשיצאתי מעזריאלי, חבורת ילדים בני 12־14 נטפלו אלי, חסמו לי את הדרך וצעקו לי הערות מיניות, תוך כדי שהם שואלים 'את תעשי סרטון שהטרדנו אותך, כן?'. זה היה מזעזע בעיניי, ומוכיח את טשטוש הגבולות שדיברתי עליו קודם לכן".

>> הורים, מודאגים בגלל אפליקציית טיק טוק? בצדק